Orașul Cluj-Napoca

Împărtășește!

Implică-te! Cluj în imagini

Melania Ursu – Premiul pentru întreaga activitate

Data publicării
Categoria

Melania Ursu face parte din categoria acelor minunaţi actori, care, atunci cînd apar pe scenă, cîmpuri subtile de energie încep să vibreze, insesizabil la început, din ce în ce mai puternic pe urmă. Pentru ea, a fi actor înseamnă “să oficiezi un ritual de rediscutare a vieţii”.

Fidelă Naţionalului clujean, pe scena căruia joacă din 1961 – cu o întrerupere de trei ani, timp în care a predat actorie la Târgu Mureş (pedagogia fiind una din pasiuni) – Melania Ursu a chemat la viaţă personaje dintre cele mai diverse. Vlad Mugur, descoperitor al atîtor talente, intuindu-i filonul dramatic, o distribuie în primul ei rol de factură psihologică: Kaja Fosli din Constructorul Solness de H. Ibsen. Urmează Corifeea din Ifigenia în Aulis de Euripide, apoi Un vis în noaptea miezului de vară de Shakespeare, la care a lucrat cu încântare şi bucurie. Vlad Mugur o distribuie şi în alte spectacole ale sale: Vara imposibilei iubiri şi Rochia de D.R. Popescu, O femeie fără importanţă şi Evantaiul doamnei Windermere de O. Wilde, Avram Iancu de Al. Voitin. Din colaborarea cu un alt mare regizor, de un perfecţionism tranşant, cunoscător al psihologiei actorului – Gheorghe Harag – a ieşit la lumină un spectacol de un dramatism tulburător, o piesă anodină fiind transformată într-un spectacol de o sensibilitate aparte: Casa care a fugit pe uşă de P. Vintilă. Cu Săptămîna luminată de M. Săulescu, în regia lui Mihai Măniuţiu intră pe teritoriul teatrului ritualic, continuînd colaborarea şi în spectacolele Labirintul de Fr. Arrabal, Macbeth de W. Shakespeare, Burghezul gentilom de Molière. A lucrat şi cu V.T. Popa, Ioan Taub, Alexa Visarion, Alex. Tatos, Sorana Coroamă Stanca, Sanda Manu. În scurta perioadă de la Târgu Mureş a jucat în spectacolele regizorilor Zoe Anghel-Stanca, Dan Alecsandrescu, Constantin Anatol, E. Kincses, Dan Micu şi, mai recent, Al. Colpacci.

Veghind asupra ei şi la ultima lor întîlnire, Vlad Mugur o distribuia în Hamlet-ul său în două roluri. În Marcellus-soldatul şi în Actorul Rege. În demonstraţia priceperii cu care trupa de actori din spectacolul Hamlet interpreta cu ştiinţă “drame pastoral-istorice”, există un episod cu totul excepţional cînd Melania Ursu declamă un fragment din Hecuba. Nu era nimic patetic sau vetust în rostire. Era un moment de teatru de o autenticitate absolută, cînd sala amuţea, foşnetele dispăreau şi nu mai rămîneau decît respiraţiile abia sesizabile ale spectatorilor încremeniţi în fotolii.

Melania Ursu a primit numeroase distincţii şi premii: Medalia „Meritul cultural” clasa I-a (1967), Ordinul „Meritul cultural” clasa a IV-a (1969), Diploma de onoare la Festivalul republican al şcolilor şi institutelor de artă (1960), Premiul revistei „Teatrul” pe anul 1970 pentru rolurile din Opinia publică de Aurel Baranga şi Visul unei nopţi de vară de W. Shakespeare, Premiul de interpretare feminină pentru rolul din Pasărea Shakespeare de D.R. Popescu, la Festivalul de artă teatrală de la Iaşi (1975), Premiul de interpretare feminină pentru rol secundar Doamna Chiajna în filmul Întoarcerea lui Vodă Lăpuşneanu (1979), Premiul I de interpretare pentru rolul Ea din Cerul înstelat deasupra noastră de Ecaterina Oproiu la Festivalul Naţional de Teatru „Cîntarea României” (1985), Premiul revistei „Flacăra” Bucureşti pe anul 1985, Ordinul Naţional „Pentru Merit”, în grad de Cavaler (2002).

La Galele UNITER din acest an, care vor avea loc la 23 aprilie, actriţa Melania Ursu va primi Premiul pentru Întreaga Activitate, pentru obţinerea căruia au fost propuse mari nume ale scenei româneşti.

Lasă un comentariu

Foloseşte cu încredere: <a href="" title=""></a> <strong></strong> <em></em> <blockquote></blockquote>

Încercăm să avem o politică liberală vizavi de comentarii.
Te rugăm să menții o atmosferă pozitivă și constructivă în mesajele tale sau riști să ai accesul blocat.