Machiavelli: Arta terorii
- Comentarii
- 0
- Trackbacks
- 0
Sâmbătă, 7 Aprilie 2012, începând cu ora 19:00, Teatrul Național Lucian Blaga Cluj-Napoca prezintă piesa Machiavelli: Arta terorii de Robert Cohen. Regia spectacolului este semnată de Răzvan Mureşan, iar scenografia de Adrian Damian.
Distribuţia:
Machiavelli – Radu Lărgeanu
Cesare Borgia – Ionuţ Caras
Leonardo da Vinci – Cristian Grosu
Piero Soderini – Ruslan Bârlea
Dorotea Caracciolo – Patricia Boaru
Marieta Machiavelli – Anca Hanu
Biagio – Miron Maxim
Alessandro de Medici – Silvius Iorga
Robert Cohen este regizor, traducător, dramaturg şi teoretician al teatrului. Supranumit, datorită multiplelor sale valenţe un om de teatru al Renaşterii, în această piesă el aduce în prim-plan figura lui Niccolò Machiavelli (1469–1527), scriitor şi om politic celebru al Renaşterii italiene.
Admirator fără oprelişti al lui Cesare Borgia, care, deşi lipsit de orice simţ moral, l-a impresionat pentru mintea clară şi energia caracterului său. Dacă acestea lipsesc, atunci moralitatea, religia, libertatea şi virtutea sunt simple fraze. Dimpotrivă, când energia caracterului se reface, atunci se reface tot restul credea Machiavelli, care preamăreşte această energie chiar în rău.
În analiza făcută operei de căpătâi a lui Machiavelli, Il Principe, Francesco de Sanctis comentează: principele trebuie să facă impresia cea mai bună şi, dacă nu vrea să fie, cel puţin să pară religios, bun, iertător, protector al artelor şi al oamenilor de talent. Şi să nu se teamă că va fi descoperit; deoarece oamenii sunt în mod natural simpli şi creduli. Ceea ce are mai mult efect asupra lor este frica: principele să caute a se face temut mai mult decât iubit. Să evite mai ales a se face urât sau demn de dispreţ, Machiavelli fiind de acord cu faptele care înspăimântă; nu admite pe acelea care merită ura sau dispreţul. Demn de ură este răul făcut cu plăcere, fie din pasiune, fie din fanatism şi fără nici un scop.